Znáte pomalý hrnec?

V naší kuchyni se tento týden jeden "pomaláč" ubytoval. 


Náš CrockPot Saute 6l

Už před lety jsem o něm slyšela a pak nějak sešel z mysli. Ale začátkem léta se znovu objevil v mém zájmu a já pomalu zjišťovala co a jak, jaký typ, jak velký... a jaké by bylo případné manželovo uvítání nového pomocníka. No, první reakce nic moc, prý zase krám do baráku, bla bla bla. 

Nicméně osud tomu chtěl jinak. Manžel si přál knížku Mlýn na mumie od Petra Stančíka a vzal si ji s sebou na dovolenou jako oddychovku po pátém díle Vondruškovy Husitské epopeje. Strana 79, kapitola s názvem Dobře temperovaný bůček, kde je popsána 16 hodinová příprava bůčku a výsledek odpovídá jménu onoho pokrmu - Slezské nebe.

Mlýn na mumie - Petr Stančík

Po přečtení této kapitoly (mimochodem takových dobrot je knížka plná) manžel vyměkl jak hovězí v pomalém hrnci a dále již neměl námitek. Jeho mlčení jsem považovala za souhlas a pomalý hrnec tento týden obohatil naši kuchyni (tím mám na mysli místnost i samotné vaření, respektive tedy "pomalení"). Na počest hlavního hrdiny knihy, policejního komisaře Durmana, mu manžel důvěrně říká Durmanův hrnec.

Vybrala jsem značku CrockPot (ano, RollsRoyce mezi pomalými hrnci), největší velikost 6 litrů pro naši pětičlennou smečku. 
Hrnců je na trhu dost, podle zkušeností uživatelů dobrou službu vykoná i pomalý hrnec z Lidlu. Jen je potřeba si vždycky vybrat tu správnou velikost (pro 2 dospělé stačí 3litrový, pro větší rodinu sáhněte po největším 6litrovém). Některé se dají mýt v myčce, jiné je možné dát s poklicí nebo bez do trouby (to je výhoda, když chcete na závěr udělat na pečínce kůrčičku). Já si vybrala typ Saute, který je možno použít i na všech typech sporáků včetně indukce (ne že bych ji měla), což je super, když chcete maso předem orestovat, aby se zatáhlo. 
Rekapitulace - náš Durmanův hrnec lze na sporák, do trouby, odolná povrchová úprava. Nelze do myčky, ale to mi nevadí, stejně bych takovou drahocennou věc ani do myčky nedala (obzvlášť když už má své jméno) a díky své povrchové úpravě špína mizí sama, jen se přiblíží houbička s kapkou mycího prostředku na nádobí.

A co je výhodou pomalého hrnce? Vaříte dlouho, vaříte za nižší teploty (pod 100°C, na stupni jedna je to něco kolem 80-85°C, na stupni dva něco kolem 95°C). Jídlo má výraznější chuť, přestože se připravuje jen s malým množstvím koření a soli, lze pracovat bez tuku (pokud nepoužijete extra netučné maso jako kuřecí prsa, vepřovou kýtu nebo pečeni,), protože tuk se uvolní z masa sám. Zelenina zůstává křupavější, tzv. al dente, díky teplotě něco málo pod 100°C. Vývary jsou prý bezkonkurenční a dokonce se v něm dají připravovat i dezerty. No, už se těším, až to všechno vyzkouším.
Taky šetří váš čas i peníze, má totiž nižší spotřebu i při tak dlouhém čase přípravy oproti sporáku či troubě. A čas?? Jo, vaří se v něm dlouho. Klidně i 10hodin, ale většinou přes noc nebo když nejste doma a tak si během pomalení můžete dát třeba nohy na stůl nebo uběhnout maraton. Všechny ingredience totiž dáte do hrnce naráz, pak jen zapnete a hlavně neotvíráte!!! Všechno se připraví samo bez vašeho dalšího zásahu. Navíc se většina hrnců po ukončení vaření přepne do režimu "udržování teplé" a počkají, než si přijdete s talířem.

Zatím máme za sebou tři pomalení.
Premiéra byla odpolední příprava ghee, tedy přepuštěného másla a je to fakt bez práce oproti postávaní u bublajícího hrnce s máslem a sbírání pěny. 
V noci jsme pak pomalili vepřovou pečeni, kdy vůně pečínky, cibule, česneku a kmínu provoněla celý barák. Nádhera. Jen ten pes trpěl jako zvíře a od dvou hodin kňučel. Ráno jsem se manželovi omlouvala za tu "noc plnou vášně" s tím, že příště zavřem psa do sklepa. Načež on prohlásil, že jestli to nebude stát za to, zavře příště do sklepa mě i s hrncem.
Kupodivu další noc zůstala já v ložnici a hrnec na svém místě v kuchyni a připravoval se guláš k dnešnímu obědu. Pes kňučel už od půlnoci, tak skončil v naší posteli a zavřeli jsme dveře, ať vůně guláše neruší náš ani psí spánek. 
Z časového hlediska jsem to dnes opravdu ocenila. Celý víkend mám pohotovost, a tak ranní vizita s propouštěním a nákupem (dnes mě fakt mile překvapil Albert se spoustou akční zeleniny a ovoce...avokádo za 21,90...to chceš, a v akci i hovězí zadní a kuřecí všeho druhů) se protáhla a já dorazila domů až o půl jedenácté. Doma už voněl guláš, stačilo jen uklidit nákup, uklidit na stole, uvařit těstoviny (pro mě grusetky, ale o tom někdy jindy) a mohlo se servírovat.

Za mě tedy cajk. Pomalý hrnec už se u nás zabydlel. Tak ať se mu u nás líbí a připravuje nám samé dobroty.

Mějte hezký víkend 

Aja

Komentáře

  1. Doufam,ze Te priste nebudu muset vysvobodit ze sklepa jak prijdu 😂

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zatím to nehrozí. Hrnec, já i Meggy jsme byli vzati na milost

      Vymazat
  2. O pomalém hrnci jsem zatím jen slyšela. Nemám ho doma. Vyplatí se to vůbec finančně? Jaký má příkon? Já jen, že měkké maso udělám i v titanovém hrnci, co mám odtud. Tak jestli se ta investice vyplatí.

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Oblíbené příspěvky