whole30 podruhé

Jaro láká k dietám, hubnutí, detoxu a jarnímu úklidu. V mém případě to byl úklid a to v hlavě.
Navzdory osmi měsícům na LCHF v povánočním období člověk trochu povolí uzdu a najednou zjišťuje, že přichází únava, kila navíc a zkrátka přestává se cítit tak dobře, jako dřív.

Za únavu může snad i roční období, málo sluníčka, málo spánku a nedostatek endorfinů ze cvičení, protože když necvičíte, nemůžete očekávat příval endorfinů...
Za kila navíc může jednoznačně nadbytek mléčných výrobků (creme fraiche každý den ke kávě není zrovna ideální) a kila ořechů, ať už ve formě natural nebo jako mandlové máslo (kešu jsem radši ještě nikdy nekoupila, stačí že sežeru půlkilovku mandlového za tři dny). Samozřejmě i vysokoprocentní čokoláda, protože lhát, že jsem si nedopřála 80-100% nemůžu. Stejně tak jako nemůžu popřít, že jsem ji mnohdy snědla na posezení (výjimka byla ta 100%, ta chvíli vydržela).
A to, že se necítím tak dobře jako dřív, je zcela jasné vyústění výše jmenovaných, stresu z práce i z domu.

Nastal čas na jarní úklid. Zameteme v jídelníčku, utřeme prach na kettlebell a budeme se radovat z každé maličkosti. A hlavně - musím si najít čas na sebe. To s tím trvalým a naprosto neukliditelným nepořádkem v domě s třemi dětmi nebude zrovna jednoduché (musím si koupit knížku o pozitivním sobectví...)

Krokem prvním bylo rozhodnutí podruhé absolvovat Whole30. Pokud nevíte, co se za tím skrývá, základní informace a odkazy najdete v článku o mém prvním Whole30
Ideální pro otázku konzumace mléčných výrobků (jak jinak skoncovat s tou smetanou?). A protože cílem Whole 30 by mělo být i omezení všeho, na čem jste závislí, tak moje osobní výzva byl i totální stop ořechům.



BŘEZEN 2018 A WHOLE 30 PODRUHÉ

Cíl:
Dostat svoje stravování zase pod kontrolu.
Omezit mléčné výrobky.
Vyříkat si to se svou závislostí na mandlích a mandlovém másle.

Cesta:
Kompletní program whole30 plus žádné ořechy.

A jak to dopadlo?
Nadmíru dobře.
Třicet dnů jídlo jen 3xdenně.
Každý den vývar z pomalého hrnce, každý den vejce (3-5ks), ovoce nebylo tak často jak je povoleno - jen asi každý třetí den.
Žádné ořechy (moje dvě závislosti - smetana a mandle - se zdají být řešitelné).
Tentokrát se ani nedostavila ona předem očekávaná touha po sýrech, jogurtu a smetaně, jako při mém prvním whole30.

Všechny určitě zajímá váha a míry:
-3,5kg
-3cm v pase
-3cm přes boky
-1cm přes stehna
(prsa neměřím, nejsem sebetrýznitel)

Dala jsem si i práci s odběrem krve: 
glykémie pokles z dlouhodobého 5,6 na 5,0
cholesterol dle předpokladu stoupl z 6,6 na 7,0 (co bych taky chtěla při množství zkonzumovaných vajec a tuku), ale důležité je, že TAG zůstavají pořád nízké a HDL pořád vyšší...s hladinou cholesterolu si až takovou hlavu nedělám a na LCHF ji zase dostanu trochu níž.

Co mě trochu potrápilo v závěru?
Poslední týden jsem měla celkem dost potíží s pálením žáhy a pocity nevolnosti. Zřejmě v souvislosti s množstvím syrové zeleniny. Nemám moc ráda tepelně upravenou zeleninu a pokud, tak jen krátce restovanou na ghee, což asi mému žaludku nestačí. Dnes jsem druhý den a už si to trochu sedá. Asi pomohlo po ránu pít jen čistý vývar bez zeleniny a dnes pár plátků sýra.

Co nového v jídelníčku?
Bio hořčice, protože najít hořčici bez cukru není problém, ale najít bez siřičitanů je už umění (pomohla dm drogerie, odkud mám i bio jablečný ocet bez konzervantů na přípravu vývaru). Ze stejného důvodu přítomnosti konzervantů jsem objevila i nové rajčatové protlaky. 

Nové druhy a směsi koření, kdy jsem udělala čistku a zjistila v čem je cukr, glutamát a další "nepovolené" aditiva a éčka. Začala jsem používat hodně chilli, dobrala z mrazáku zásoby bylinek ze zahrádky (a už se těším na novou úrodu), pořídila nové mlýnky na sůl (s růžovým vrškem na himalájskou sůl a s bílým na klasickou, protože "zero waste" a kupovat pořád mlýnky s mořskou solí je neekonomické i neekologické).

Otázku šunky jsem vyřešila díky Lucii Grusové z Paleosnadno a jejímu receptu na pomalu pečenou vepřovou panenkuPo studenu nakrájená na tenké plátky poslouží místo šunky a pár dnů v lednici vydrží (pokud vám polovinu nesní pánské osazenstvo vaší domácnosti).
Jinak se zadařilo narazit i na zlevněnou (za 100g se mi 70,- fakt dávat nechce) parmskou šunku, ale pozor na etikety a cukr!! Není prosciutto jako prosciutto.

Ukázka mého whole30 jídelníčku
Všechny dny ve formě denních koláží najdete na mém instagramu @ajazhr

Kuřecí vývar se zeleninou restovanou na ghee.
Uzený losos, zeleninový salát, domácí majonéza.
Vaječina, restovaná játra, restované žampiony, zelenina.

Kuřecí vývar s vejcem a zeleninou restovanou na ghee.
Hovězí steak, ztracená vejce, zelené fazolky.
Vaječná omeleta plněná avokádem, salát coleslaw, zelenina.
Kachní vývar s vejcem a zeleninou restovanou na ghee.
Kuřecí steak, zeleninový salát, domácí majonéza.
Pomalu pečená vepřová a hovězí panenka, volská oka, zelenina.

Hovězí vývar s vejcem a zeleninou restovanou na ghee.
Vepřový guláš, zelenina.
Smaženice ze tří vajec s žampiony, zelenina.

Kuřecí vývar s vejcem a zeleninou restovanou na ghee.
Mleté maso na cibulce s rajčatovým protlakem, restované žampiony a zelené fazolky.
Růžička z avokáda, uzený losos, volské oko a zelenina.



A co dál?
Včera, první den po whole30, jsem jedla prakticky totožně. Vyjímkou byl dezert ke kávě, brownie dort z červené řepy (samozřejmě LC) ozdobený růžovou šlehačkou. Byly jí tři vrchovaté lžičky a barvu jí propůjčila červená řepa. Ani ne tak dort na oslavu ukončení whole30, ale jako oslavu mých včerejších 43.narozenin.
Dnes jsem přidala pár plátků tučného sýra.





Jedním z narozeninových dárků byla i knížka od Melissy Hartwigové Svoboda v jídle jednou pro vždy, která by měla (asi hlavně nám ženám) ukázat, jak definitivně zatočit se závislostmi v jídle, v braní si berliček ve formě dezertů (i když lowcarb, pořád je to dezert vnímaný jako odměna), v zajídání stresu atd. Plán přečíst ji ještě před dokončením whole30 nevyšel, tak snad se k ní brzy dostanu a získám trvalý vztah k jídlu jako k palivu nikoliv k odměně a náhražce za stres/smutek/nasrání/a co já vím co ještě.






Díky všem, co mě podporovali celý ten měsíc, sledovali moje fotky jídel na IG nebo soukromém FB, zajímali se o moje stravování i moje pocity. Bylo to příjemné mít vaši podporu a sympatie.
Díky mému muži, že vydržel každodenní chystání a focení jídel, za trpělivost, pomoc s dětmi a tak vůbec.

Aja

Komentáře

Oblíbené příspěvky